En Socialdemokrats ”politiska kompass”. | Sverigedemokraterna i Karlsborg

En Socialdemokrats ”politiska kompass”.

En Socialdemokrats ”politiska kompass”
De två senaste veckorna har läsarna av Skaraborgsbygden kunnat ta del av den sk ”maktkampen i Karlsborg”. Där har det tydligt framgått genom uttalanden från Torbjörn Colling (M) och Peter Lindroth (S) att varken Moderaterna eller Socialdemokraterna på några villkor kan tänka sig att samverka med Sverigedemokraterna under den kommande mandatperioden.
Idag, den 25 april, fick hushållen i Karlsborg en trycksak kallad ”Karlsborgaren”. Den innehåller information från Socialdemokraterna i Karlsborg.
Under rubriken ”politiska kompasser” så resonerar vårt kommunalråd Peter Lindroth (S) över den tid man samverkat med Moderaterna den gångna mandatperioden. Efter de tydliga deklarationerna om att inte samverka med Sverigedemokraterna så blir man lite lätt häpen när man läser innehållet i Peter Lindroths betraktelse.
Den är närmast en hyllning till det pragmatiska i en politisk samverken på kommunal nivå och Peter Lindroth konstaterar att ”ideologi i en liten kommun lätt övergår i idioti”.
Betraktelsen avslutas med kritik mot Moderaterna som redan ett halvår före valet gått ut och deklarerat att man inte kommer att fortsätta att samverka med Socialdemokraterna.
Sedan kommer den häpnadsväckande slutklämmen:
”Vi Socialdemokrater gör precis tvärtom. Genom det ställningstagandet håller vi alla dörrar öppna för pragmatiska lösningar även de kommande åren”.
Men snälla Peter Lindroth. Du har ju genom ditt tidigare uttalande både stängt och spikat igen dörren mot Sverigedemokraterna. Jag förstår inte riktigt hur du får ihop dina stolta deklarationer med verkligheten.
Eller är det med det här som med de deklarationer om alla människors lika värde som vi brukar höra från det övriga sju riksdagspartierna. Det finns ett behov av ett förtydligade tillägg, nämligen att det gäller alla, utom Sverigedemokrater.

1:e vice ordförande Sverigedemokraterna Karlsborg
Ledamot i distriktsstyrelsen